Een klacht is de uiting van ontevredenheid van een burger over het (niet) optreden of handelen van personeelsleden of diensten van het lokaal bestuur. Bijkomend had de ontevredenheid redelijkerwijze kunnen voorkomen worden.
Een klacht kan zowel betrekking hebben op:
- het foutief verrichten van een handeling of prestatie;
- het onvriendelijk of onbeleefd verrichten van een handeling;
- het afwijken van de vastgelegde of gebruikelijke werkwijze;
- het niet of laattijdig uitvoeren van een handeling of prestatie.
Ontevredenheid over het gevoerde beleid of over bestaande regelgeving is geen klacht.
Er is een duidelijk onderscheid tussen een klacht en een melding. Dat is bijvoorbeeld een gat in het wegdek, zwerfvuil, een omgevallen boom, een verstopte gracht of riolering op openbaar domein, ...
Hoe een klacht indienen?
Een klacht kan je op drie manieren bij het klachtenmeldpunt indienen.
- Je gebruikt het klachtenformulier op deze website.
- Je stuurt een brief naar Lokaal bestuur Tessenderlo-Ham t.a.v. de klachtencoördinator, Markt 15A, 3980 TESSENDERLO-HAM.
- Je stuurt een mail naar klachten@tessenderlo-ham.be (zet dan aub KLACHT in de onderwerpregel).
Een klacht mondeling meedelen kan helaas niet.
Klachten, meldingen en suggesties
Een gewone melding, suggestie of mededeling is geen klacht.