Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
De eID bevat een microchip waarmee je:
- je identiteit online kunt bevestigen;
- documenten elektronisch kunt ondertekenen met het handtekeningcertificaat (vanaf 18 jaar).
- Personen die hun eID vóór hun 18e verjaardag hebben aangevraagd, moeten het certificaat nog laten activeren bij de dienst Burgerzaken.
Sinds 14 januari 2020 worden in de nieuwe versie van de eID ook de vingerafdrukken opgenomen, als onderdeel van de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Elke Belg ontvangt op 12-jarige leeftijd automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
Er zijn twee mogelijkheden:
-
In Tessenderlo-Ham kan Burgerzaken zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart.
-
Als je zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
-
de eID voor jongeren van 12-18 jaar: 6 jaar geldig;
-
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je identiteitskaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.
Bewijs
Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:
- je oproepingskaart;
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, zoals vermeld op de oproepingskaart;
- Optioneel: je kunt tijdens je aanvraag een pasfoto laten maken bij de dienst Burgerzaken.
- je huidige identiteitskaart (of in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest).
De aanvraag van een eID gebeurt altijd op afspraak.
Bij het afhalen van je eID:
- je oude identiteitskaart;
- je oproepingskaart met de uitnodiging om je identiteitskaart af te halen, en waarop ook je pin- en pukcode staan vermeld.
De afhaling van een eID gebeurt altijd op afspraak.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken. Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
- In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:
- als je eID verloren, gestolen of beschadigd is;
- als je pasfoto niet meer gelijkend is;
- als je van naam of geslacht verandert;
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping;
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Ga met je oproepingskaart en je huidige identiteitskaart naar je gemeente om de eID aan te vragen. Neem een recente pasfoto mee of je kunt een foto tijdens je aanvraag een pasfoto laten maken bij de dienst Burgerzaken.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal van je eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van je gemeente) én daarna bij je gemeente.
- Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
- Na 2 tot 3 weken ontvang je per brief bericht dat je eID klaar ligt. In deze brief vind je ook je pin- en pukcode, die je nodig hebt om de elektronische handtekening te gebruiken.
- Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis wanneer je je eID afhaalt.
- Bij afhaling kun je je pincode nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4 en maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig telkens wanneer je je eID gebruikt.
- Je pukcode is nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode bent vergeten, wilt wijzigen of deblokkeren.
De afhaling van een eID gebeurt altijd op afspraak.
De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente. In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs. Neem voor meer info contact op met je gemeente.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
- als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België;
- als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte;
- in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Kostprijs
In Tessenderlo-Ham kost:
-
een eID: € 24,00;
-
een duplicaat: € 26,00;
-
een spoedprocedure: € 132,00;
-
een zeer dringende spoedprocedure: € 170,00.
Uitzonderingen
Kun je door gezondheidsredenen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken komen, dan kun je een alternatieve aanvraagprocedure aanvragen. Neem hiervoor contact op met de dienst Burgerzaken.
